Jepjep. Ens viikolla pitäis saada rahoitukset järjestymään ja suunnittelutiedot pakettiin talotehtaalle, jotta rakennuslupaan tarvittavat liitteet (god knows mitä ne on) ehditään tekemään. Ainakin asemapiirustuksen luonnos pitäisi saada aikaiseksi (pendaa päätöstä autotallista), samoin summittainen korko lattialle. Lienee aika ottaa yhteyttä pääsuunnittelijaamme, se varmaan kyselee tontin papereita, joita ei näpeissä vielä ole. Omalla tuurilla tontin varausmaksu on toki maksettu, mutta Lahden kaupungin virastot on heinäkuussa lomamoodissa.
Avoinna 9-12
Yritin piipahtaa asiakaspalvelussa tsekkaamassa jos materiaalia olisi saanut tiskiltä. No can do, myöhästyin puolisen tuntia ja paikka oli jo suljettu. Onneksi ens viikolla pitäis jo tulla jengiä töihin, ainakin maankäyttö on huhujen mukaan töissä 18.7 alkaen, jee :) Maanantaina heti kolkuttelemaan viraston ovia, jotta saa suunnittelun tueksi materiaalia.
Autotalli, katos, varasto vai koko paletti?
Laskelmia katsottaessa, tuntuu tuo 20k hintalappu aika kovalta autotalli+varasto kombinaatiolle. Toki ne oli suunniteltu lämpimiksi vesipisteineen kaivoineen oven automatiikoineen kaikkineen. Väkisinkin pistää miettimään, arvostaako omaa kansanvaunua ihan NIIN paljon, että tohtii laittaa melkein 10% koko projektin budjetista vain auton suojaamiseen? No okei, osa maallisesta omaisuudesta säilynee homehtumatta, kun on lämmitetty varasto.
Autokatokseen tyytyessä, muutama tonni tulisi säästymään, mutta onko se nyt niin hohdokasta ;) Eikä mahdollista minkään kakkosritsan remppaamista talvipakkasilla...
"Teen itse ja säästän"
No en ainakaan hermoja, ja se on ihan varma, jos lähden autokotuskaa itse vääntämään. Toki noita autosuojapakettejakin kaupittelee aika moni toimittaja, joten osan tuskaa voisi sillä tavalla säästää, jos ottaisi puolivalmiin paketin. Mutta onko siinäkään taas mitään järkeä.
Väkisinkin tulee ajateltua, jos se katos/talli/varasto jää nyt heti tekemättä, niin tuskinpa sitä enää parin vuoden päästäkään jaksaa vääntää kasaan. Puoltoääniä paketin mukana tilatulle valmisratkaisulle. Nordea, hattu on jo kourassa, rahaa kiitos :)
Päätöksiä päätöksiä
Perhana näitä valintoja. Jos vaan osaisi päättää asioita nopeammin, niin homma olisi helpompaa. Mutta ylianalyyttinen pieni insinöörimieli kaipaa pureskeltavaa ja excel-taulukoita. Kustannuslaskenta etenkin tuon autotallikuvion osalta itse tehtynä tahtoo olla vähän hankalaa, kun ei osaa arvioida onko siitä mitään taloudellista hyötyä alkaa itse vääntämään. Tuntuu vaan siltä, että jonkin verran edullisemmin kuin tuo 20.000eur sen saisi väkerreltyä. Melko varmasti olen väärässä siinäkin :)
Ihan turhaan väännät niitä Exceltaulukoita, perseelleen ne menee kuitenkin. Kaikkea et pysty ennakoimaan etkä mittaamaan rahassa. Lähde siitä että parhaimpaan kokonaisarvioon pistät +10% lisää niin ehkä ollaan jo haarukassa.
VastaaPoistaJoo... joku könttäarvio ja virhemarginaali lienee parasta. Turha mitään nippelidataa on vääntää. Täydellisessä maailmassa siitä vois olla hyötyä :) ehkä...
VastaaPoistaKinde kirjoittaa ihan asiaa. Muistaakseni meilläkin kaikki arviot lähtivät siitä, että tehdään jonkinlainen kustannusarvio ja heitetään siihen 10% päälle. Kyllähän se 20k€ tuntuu suolaiselta hinnalta, mutta jotenkin epäilen että kun itse rupeaa sitä kaikkea rojua sinne ostelemaan ja pykäämään pystyyn niin se 20k€ voi yllättäen tuntua halvalta.
VastaaPoistaItsellä tosin ne lämpimät varastot ovat talvetkin kylmillään kun pihi ei raaski niitä lämmittää…
Meillä on homehtunut tuolla kylmässä varastossa jo niin paljon kamaa (tai pihalla, kun on ihan sama onko varastossa vai terassilla), että on pakko olla lämmintä tilaa.
VastaaPoistaTai no, kohta ei tartte noita lastenvaunuja enää omistaa, joten tiedä sitten tarttisko kuitenkaan ;)
Meillä juuri rakennetaan autokatosta varastolla (kylmä varasto, ei lämmitystä, mutta villat kuitenkin seiniin, jottei ihan kamalasti mene pakkasen puolelle). Varasto vajaa 20m2 ja katokseen mahtuu aivan kylki kylkeen kaksi autoa (yksi auto meillä siis vain kylläkin on), ulkomitat 9m x 6,5m. Materiaalit tulee maksamaan noin 8000€ (suurin osa jo maksettu), plus sitten päälle tarvittavat sorat/murskeet, kaivurin taksa. Aika liki 10 000€ menee siis kaikkiaan, tosin me otimme avuksemme timpurin, mies toiminut apupoikana. Joten tuon kympin lisäksi menee sitten vielä timpurin palkka.
VastaaPoista